Sint Jan

Na de afgelopen corona uitbraak op school hebben we ons als team gebogen over de vraag of Sint Jan door kan gaan of dat
we het risico niet willen of kunnen nemen.
We vinden het dermate belangrijk dat we dit feest met ouders en kinderen
kunnen vieren dat we het wel door laten gaan.
Aan de ene kant willen we dat zo vrij en ontspannen mogelijk doen aan de andere kant willen we natuurlijk niet weer
een corona uitbraak met alle gevolgen van dien.
Ook zijn er collega’s en ouders die er om persoonlijke redenen moeite mee hebben en ook dat mag er zijn.
Het feest wordt dus, zoals eerder aangekondigd, gespreid en per klas gevierd op de Wildernis.
Volgende week komt de voorbereidingsgroep met een aangepast protocol met de regels voor hoe we denken
het zo veilig én prettig mogelijk kunnen vieren.

Studiedag en de plannen voor komend jaar

We hebben gister intensief gewerkt met elkaar aan onze analyse van welke ontwikkelvragen we zien bij de kinderen,
de klassen en school en wat dat betekent voor ons onderwijs komend jaar.
Ook de input uit de enquête hebben we daarin meegenomen.
Hierbij een eerste reactie waarbij gezegd moet dat we er nog verder mee aan het werk moeten en hier en daar zeker
nog verder moeten kijken wat de wezenlijke vraag is en welk antwoord daar voor nu en voor de langere termijn het beste is.

Wat de enquête betreft is er, naast veel specifieke input op met name klas niveau wat de leerkrachten
meenemen in hun plannen voor en met de klas, ook school breed het een en ander naar voren gekomen.
Wat opviel is dat de zorgen van de ouders in de lagere klassen met name liggen bij welbevinden, vitaliteit en sociaal
emotionele ontwikkeling en bij de hogere klassen meer op leervorderingen.
Dat correspondeert aardig met wat wij zien.
Al zien we ook bij de lagere klassen vragen rondom leervorderingen zijnde niet altijd het cognitieve leren.
Wat verder uit de enquête naar voren kwam en dat is geen verassing, is het belang en de behoefte van en aan verbinding.
Zowel in de klas als ouders onderling als ouders en de school. Wat we in alle klassen zien en wat ons zorgen baart is de
toename van beeldscherm en computerspelletjes gerelateerd spel, taal en gedrag.
Wat we bijvoorbeeld waarnemen is dat meer leerlingen dan anders moeite hebben met het aanboren/bereiken van
hun eigen fantasie en creativiteit.
Ze worden als het ware star in hun denken, spelen en uitten.
Ook in de vitaliteit en motorische ontwikkeling denken we in veel klassen negatieve gevolgen te zien van veel beeldscherm gebruik.
Zonder de individuele keuzes van ouders te willen veroordelen baart het ons wel zorgen.
Een ander beeld wat uit de analyse naar voren komt is dat de niveau verschillen tussen leerlingen groter
zijn geworden op diverse terreinen.

Vooruitlopend op de verdere analyse en plannen makerij zijn de volgende thema’s in elk geval waar we iets mee moeten en willen,
in sommige klassen of in de hele school, of dat nou door corona komt of niet:

  • Welbevinden, vitaliteit en gezondheid
  • Hier zijn vele interventies denkbaar en moet eigenlijk overal een plek in krijgen.
  • Sociaal emotionele ontwikkeling
  • Dat is altijd een belangrijk thema maar zeker in een aantal klassen zal daar specifieker dan anders aandacht voor nodig zijn.
  • Verbinding
  • School: ouders (thema avonden, communicatie, samenwerking,…), team, buurt en regio, onderwijs (bijvoorbeeld samenhang periodeonderwijs en oefen uren, maar ook koorzang, jaarfeesten etc.).
  • Klas: leerlingen, leerstof, oudergroep, individuele ouders
  • Ouders: onderling, werkgroepen, schaal om de klas, vrijeschoolonderwijs
  • Niveauverschillen
  • Differentiëren en verbinden
  • Leer- en ontwikkelvragen elk kind, passenonderwijs voor elk kind
  • In elk geval: traject begaafd onderwijs, aanpassingen zorgstructuur
  • Leerachterstanden
  • Spelling diverse klassen
  • Begrijpend lezen diverse klassen
  • Ruimte voor maatwerk
  • Overig
  • Rekenen: nieuwe methode implementeren en verbinden met vrijeschool leerlijn
  • Wat als we weer thuisonderwijs moeten verzorgen…
  • De komende tijd zal gebruikt worden om de plannen concreet te maken, te bespreken met mr en stichting en te starten met de uitvoering.
    De uitdaging zal zijn om niet teveel tegelijk te willen en zicht te houden op het effect en de voortgang van sommige interventies.
    Om die reden ga ik met de begeleidingsdienst vrijescholen (https://www.bvs-schooladvies.nl/.
    Klik of tik als u deze koppeling vertrouwt." data-linkindex="0">bvs-schooladvies.nl) in gesprek om te onderzoeken wat zij
    daarin kunnen betekenen.

    Met vriendelijke groet,

    Lucas Sint