Zon, sneeuw en juf (of meester)

‘Wat zijn de kinderen allemaal toch rustig en lekker aan het spelen en leren” merkte een leerkracht zojuist op het schoolplein op.

En inderdaad. De kinderen zitten zo op het oog heerlijk in hun vel, ze spelen over het algemeen harmonieus samen en in de klassen
wordt op een fijne manier gewerkt.
Het toont maar weer de veerkracht en levenszin van het kind. Maar ook het belang van het oog en de intuïtie van de leraar of opvoeder.
Want doordat de leerkrachten in deze dagen meer dan anders zich verheugen op de kinderen en innerlijk en in het programma
de ruimte voelen en nemen om de kinderen te laten wennen, leren en ontwikkelen, kan die rust ook ontstaan.
Door even niet de druk te voelen van dit moet en dat moet en als we nu niet doorpakken dan halen we dit en
dat niet (Pff, ik krijg het al benauwd van) ontstaat er een gezonde innerlijke rust en harmonie bij leerkracht en klas.

En toch is dat wat we onszelf en de kinderen vaak opleggen: Leer- en prestatiedruk.
Niet vreemd toch dat steeds meer scholen moeite hebben met gedragsproblemen van leerlingen?
Hoezo gedragsproblemen?
Kijk ze toch eens lekker bouwen en leren en leven.
Aan de andere kant hebben we ook met elkaar afgesproken dat iedereen de tafels moet kunnen, ordentelijk moet
kunnen spellen (bij mij jammerlijk mislukt, vergeef mij de d’s en t’s) en op het hoogst haalbare niveau de cito eindtoets moet maken.
En dat is ook geen onzin.
Het leren omgaan met enige druk en de nodige basisvaardigheden goed beheersen is absoluut belangrijk.
De kunst van het lesgeven op een vrijeschool is de balans vinden tussen die leer- en regeldruk en de ruimte en tijd nemen voor
die andere kant van het leren en ontwikkelen. 
Ik zie dat de leerkrachten op een bepaalde manier ontspannen zijn, genieten van de kinderen en vol aandacht waarnemen wat er nodig is.
De kinderen floreren daarbij en dat is prachtig om te zien.
Ik weet dat we dat ook zonder sneeuw en zon kunnen en desondanks iedereen die vermaledijde cito goed kunnen laten maken.
Mits we er zelf als volwassen in slagen dat voor te leven wat we de kinderen gunnen.
Ik probeer het nog elke dag en soms lukt het.

Deze week waren de kinderen in elk geval heerlijk aan het werken en spelen.
Dank dus zon, sneeuw en juf.

Lucas

 

16 febr.  Terra Wellens          klas 2
19 febr.  Milas Groote Haar   klas Gerda
Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

In de bijlage is een update te vinden van de MR van school!

10 febr.  Wolf IJmker  klas Karin / Pauline
Van harte gefeliciteerd en een fijn dag!

 

Samenvatting feedback op het thuisonderwijs

Ik heb jullie, via de klassenouders, gevraag om feedback op het thuisonderwijs van de afgelopen tijd. Dank voor alle waardevolle en vaak steunende input. Ik deel de complete resultaten met het team en de mr met als doel dat we, mochten we langer dicht blijven, kunnen aanpassen waar nodig. Hopelijk kunnen we weer snel open en dan helpt de feedback ook om de juiste dingen te doen als we de kinderen weer mogen ontvangen. Laten we hopen dat we daarna op normale wijze het jaar kunnen vervolgen. Mochten we ooit nog weer een keer dicht moeten dan helpt jullie feedback om het dan nog weer beter te doen.

Hieronder een samenvatting van de ontvangen feedback.

Wat gaat er goed

De inzet van alle docenten en de wil om zo goed mogelijk vrijeschool onderwijs te verzorgen wordt gezien en gewaardeerd.

De helderheid en toegankelijkheid van MOO is een duidelijke verbetering evenals de duidelijkheid van dag programma’s en opdrachten.

De instructie filmpjes werken goed en maakt dat de kinderen vrij zelfstandig kunnen werken.

De teams momenten met name voor het contact en de verbinding worden erg gewaardeerd.

In het algemeen wordt de balans tussen schermtijd en analoog werken als prima ervaren.

Er is voldoende afwisseling in de stof.

Wat kan er beter

Met name bewegingsopdrachten (gym/sport, dans, euritmie) of opdrachten die de kinderen niet op een stoel of aan een tafel moeten doen worden gemist.

Hier en daar kan de communicatie helderder en eenduidiger.

Sommige ouders hebben liever de opdrachten/rooster al de dag ervoor om beter te kunnen plannen en anticiperen.

Werkvormen, al dan niet via teams, waarbij kinderen moeten samenwerken

Het plannen van thuisschool, werk en “gezintijd” is niet altijd makkelijk. Tijdige communicatie van veranderingen helpt dan. Roosters, planningen en veranderingen zijn voor de een fijn en voor de ander niet te doen. Daar moet rekening mee gehouden blijven worden.

Welke zorgen zijn er

De algehele vitaliteit van de kinderen nu het zo lang duurt is een zorg. Zeker als het langer gaat duren. De levenslust, inspiratie en zin om de leren raakt eruit.

In hoeverre laten wij ons leiden door wat er van buiten op ons afkomt en welke keuzes maken wij daarin als vrijeschool vanuit de visie op menswording? Duidelijke communicatie over de afwegingen, keuzes en waar wij als school voor staan zou daarin helpen.

Digitaal onderwijs en de risico’s

Nu de kinderen noodgedwongen veel vaker en langer achter de computer met meerdere programma’s werken merken we dat de kinderen hierdoor ook steeds meer gaan experimenteren. Daarom toch nog even jullie aandacht voor de risico’s.

Je zou de risico’s kunnen scheiden in twee delen namelijk praktisch/technisch en inhoudelijk/menskundig:

  1. Heel praktisch: er zitten beveiligingsrisico’s aan het online werken. Kinderen kunnen op sites komen waar ze niet moeten of mogen zijn. Wachtwoorden of andere gegevens kunnen onbedoeld worden gedeeld et cetera. De omgeving die wij als school gebruiken is op zich beveiligd. Maar we weten allemaal dat alles te hacken is. Graag jullie aandacht hiervoor en kijk nu en dan mee met de kinderen. Verder wijs ik jullie bij deze op de disclaimer van de stichting hierover:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Disclaimer Digitale Onderwijsvoorzieningen>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Het gebruik van Digitale onderwijsvoorzieningen (zoals Office365, Microsoft Teams enz.) door leerlingen van onze school thuis valt onder de verantwoordelijkheid van de ouders/ verzorgers thuis. Binnen die voorzieningen zijn functies beschikbaar die schade zouden kunnen toebrengen bij anderen bij onverantwoord gebruik. De Stichting Vrijescholen Athena aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade, van welke aard ook, die verband houdt met risico's verbonden aan het werken met deze voorzieningen.

Dan is er ook nog het risico van het tegenkomen van ongeschikte inhouden en van het delen met klasgenootjes hiervan of het pesten van kinderen via de chat of andere kanalen. Niet alle klassen hebben al mediawijsheid gehad en we hebben het tot nu toe bij de jongere kinderen ook niet algemeen willen bespreken om geen dingen wakker te maken die eigenlijk nog niet aan de orde zijn. Graag dus enige alertheid, die er ongetwijfeld vaak al is, voor deze kant van het online werken. Mochten er onderling ongeoorloofde dingen gedeeld worden of mocht er sprake zijn van pesten, dan is de eerste stap het direct te melden bij de leerkracht.

  1. Menskundig gezien is het niet voor niets dat vrijescholen heel terughoudend zijn in het werken met digitale middelen. Het vergt een gezond ontwikkeld oordeelsvermogen en een sterk ontwikkelde eigenheid om in de digitale en virtuele wereld werkelijk bij jezelf te kunnen blijven.

Je zou kunnen zeggen dat er twee grote krachten op ons inwerken. Deze krachten hebben positieve en negatieve kanten en werken in op de ziel. Ons onderwijs is erop gericht de eigenvrije wil van de kinderen zo groot en stevig mogelijk te maken. Dit doen we enerzijds door een zo breed en mooi mogelijk palet aan authentieke en waardevolle ervaringen aan te bieden en anderzijds de jonge kinderen nog te “beschermen” tegen deze krachten waar ze zichzelf nog niet (voldoende) tegen kunnen weren.

De ene pool gaat over de houvast die de aardse en fysieke wereld ons biedt. Termen als protocollen, schema’s, bezit, regels, winst en dergelijke horen bij die kracht. Aan de ene kant geeft het houvast maar het kan ook verstarren en al het leven uit bijvoorbeeld een proces of een mens trekken.

De andere kracht is de tegenpool en gaat over termen als inspiratie, verleiding, creativiteit, vuur et cetera. Ook een niet te missen kracht maar in het extreme maakt het dat je jezelf verliest. De digitale wereld en werkelijkheid heeft veel van deze beide krachten in zich en maakt dat je jezelf behoorlijk kan verliezen en dat alle levenslust en vitaliteit vermindert. Wie kent de ervaring niet dat de tijd vliegt als je online bent en vaak gevuld blijkt te zijn geweest met eigenlijk vrij nutteloze of inefficiënte dingen of het hebben van koude handen en voeten na een tijdje typen of surfen?

Het is daarom dat we terughoudend zijn om de digitale wereld te veel en te snel aan te bieden aan de opgroeiende kinderen.

Ik merk zelf vaak aan mijn kinderen in hun gedrag dat ze filmpjes hebben zitten kijken of lang/veel hebben zitten gamen. Ze zijn zichzelf dan een beetje kwijt. Komen niet lekker in een spel, maken sneller ruzie en zijn minder vitaal.

Toch is deze wereld een reële werkelijkheid waar we ons juist niet van moeten afkeren. Sterker nog: ik vind het onze opdracht als opvoeders om de kinderen zich daarin thuis te leren voelen om ze juist te leren ook in die wereld zichzelf te kunnen zijn. Maar dat moeten we wel gedoseerd en passen bij de leeftijd doen.

In deze corona periode maken we veel meer gebruik van de digitale middelen dan we anders zouden doen. Niet alleen de opdrachten van school zorgen daarvoor, maar ongetwijfeld neemt de schermtijd gemiddeld ook behoorlijk toe door kinderen die zich vervelen en ouders die moeten werken. In die zin doen we onze principes geweld aan. Aan de andere kant biedt het uiteraard ook de mogelijkheid om wel contact te hebben, les te krijgen en werk te maken.

Waar het mij hier omgaat is dat dat niet erg is zolang we ons er maar bewust van zijn en voldoende tegenwicht bieden. De opdrachten van de leerkrachten die gaan over vormtekenen, euritmie, dans en dergelijke zijn daarop gericht. Het helpt misschien om het samen met je kind te doen of samen aanvullende activiteiten te ontplooien. Het ware en schone is daarbij de sleutel. Een echt doorleefde tekening, een intens beleefde verwondering een bijzondere ontmoeting met de wereld om je heen,…., allemaal ingrediënten die de innerlijke ruimte verzorgen en helpen vergroten en daarmee bijdragen aan de vitaliteit en levenszin. En laat dat nou net helpend zijn om gezond te blijven, te kunnen leren en ontwikkelen kortom echt te kunnen leven. Ik gun al onze kinderen dat het lukt elke dag even een vitaliserend momentje te hebben, zeker nu de emmertjes behoorlijk vol raken.

Ik kijk er naar uit om alle kinderen weer op school te zien. Nog even volhouden, hopelijk is het einde in zicht.

 

 

MR Vrijeschool Kleine Johannes 
Agenda vergadering 2 februari 2021 

19.30 -21.30  uur  

Aanwezig:  

Personeel geleding (PG): Wietske Brandsma, Beike Swennenhuis, Saskia van Aartsen  

Oudergeleding (OUG) : Bertine van der Haar, Monique Bomert, Rita Jonkeren 

Lucas Sint (Directeur)  

Esmaralda van ’t Net (VZ) 

 

Goedkeuring notulen en agenda: 

  1. Onderwijs ten tijde van Corona  

-Beeld en bezinning op acties m.b.t. het onderwijs en leerresultaten  

  1. DKJ community 

- Hoe blijven docenten en ouders goed in contact in deze tijd met Corona restricties? 

- Hoe kunnen docenten ouders structureler meenemen in deze informatiestroom. Wat hebben beide daarin nodig?  

  1. Ouderbijdrage  
  • Verantwoording ouderbijdrage 2020 
  • Verwoording voor de nieuwsbrief. Hoe verwoorden we helder en gericht op verbinding waar de gelden voor zijn ingezet en waarom het een onmisbare meerwaarde is voor de school? 
  • Begroting 2021. Waar willen we de opstaande post aan besteden komend jaar? 
    1. Formatie en werkverdelingsplan 2021 – 2022 
  • Werkwijze, rol van de mr en wanneer is er voldoende draagvlak en hoe weet de mr dat? 
    1. WVTTK 

     

    Tips en tops

    In deze rare tijd wil de MR graag de spreekbuis zijn voor álle ouders. Het is niet makkelijk om verbonden te zijn en te blijven in deze uitzonderlijke crisistijd.
    Vandaar dat we afgelopen week via de klassenouders gevraagd hebben jullie ervaringen met het huidige onderwijs met ons te delen in de vorm van tips en tops.

    Aanstaande dinsdag 2 februari vindt de volgende (online) MR vergadering plaats en bespreken we jullie input. 

    Zodat we gezamenlijk het beste onderwijs voor onze kinderen kunnen blijven nastreven en sàmen bouwen aan onze mooie school en gemeenschap. 

    Als MR zien we ons als 'kritische vriend' van de directeur en zijn staf. Deze rol vraagt aan de ene kant een bevragende en onafhankelijke houding en aan de andere
    kant een houding van verbinding, die van een partner. Om een liefdevolle toetssteen te zijn die we willen zijn, is de dialoog de enige manier.
    Daar nodigen we jullie ook toe uit.
    Nu via de klassenouders, maar ook direct wanneer je op proces- en schoolniveau iets waarneemt dat aandacht nodig heeft. 

    In de bijlage vind je de agenda van de komende Mr vergadering op dinsdag 2 februari. 

    Verbindende groet, namens alle leden van de MR, 

    Esmaralda van 't Net 

    Voorzitter MR 2020-2021

     

    1 febr.   Jurjan Bisseling      klas 2
    1 febr.   Fiene de Kok          klas 1
    1 febr.   Pepijn de Kok         klas 1
    2 febr.   Iven de Graad         klas Karin/Pauline
    5 febr.   Ben de Geijn          klas 2
    5 febr.   Mylene Scholten     klas 5
    7 febr.   Dagmar Elissen      klas 3
    Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

     

    Lock down

    Als ik zo de feedback van iedereen lees en hoor en in mijn eigen thuisschooltje kijk hoe het loopt, zijn we het denk ik allemaal wel een beetje zat.
    Het thuisonderwijs gaat over het algemeen erg goed en iedereen doet ontzettend zijn of haar best om er wat van te maken. Maar het valt soms lang niet mee.
    Mama of papa die je aan het werk zet is toch anders dan juf… En je eigen werk moeten doen maar ondertussen je schuldig voelen richting je kind
    omdat die ook aandacht nodig heeft is ook stressvol. 
    Ik vind het ontzettend knap hoe alle ouders thuis het weten te klaren nu de bouwmarkten dichtzijn en we geen extra behang rollen meer kunnen kopen.
    Ook voor de docenten heb ik grote bewondering.
    Elke week zie ik ze stappen zetten en de lessen en uitleg nog weer beter en leuker maken en wegen vinden om toch zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen.
    Hulde!

    Het ziet er naar uit dat er over twee weken dan toch voor de basisscholen een einde aan gaat komen aan deze situatie.
    Maar laten we niet te vroeg juichen want de angst voor de Britse variant zou zo maar weer roet in het eten kunnen gooien. 

    Hou vol en relativeer waar nodig. Leerachterstanden bestaan alleen ten opzichte van normen en meetlatten die houvast boden in een andere werkelijkheid.
    Vasthouden aan systemen die zouden moeten passen op een veranderde werkelijkheid is niet zo zinvol.
    Laten we kijken naar de ontwikkeling van de kinderen als mensen.
    Daarbij horen zeker ook de taal- en reken ontwikkeling maar laten we niet net doen alsof die paar weken hun hele toekomst als mens vergooien.
    Continuïteit in het leren is belangrijk maar welbevinden en kind kunnen zijn is minstens zo belangrijk!

    Noodopvang

    Met het voortduren van de Lock down neemt de vraag naar noodopvang nog dagelijks toe en dat is heel goed te begrijpen.
    Echter menen we ook waar te nemen dat kinderen naar de noodopvang komen waarvan de noodzaak wellicht discutabel is.
    In principe hebben alle gezinnen waarvan één ouder in een cruciaal beroep werkzaam is recht op noodopvang plus de kinderen waarvan
    wij vinden dat ze om een of andere reden kwetsbaarder zijn.
    Maar het blijft noodopvang. Mijn oproep is dan ook steeds heel kritisch te blijven kijken naar de noodzaak van het beroep doen op de noodopvang.
    Daar waar het enigszins kan blijven de kinderen thuis, daar waar het moet kunnen ze naar de noodopvang komen als ze daar recht op hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Lucas Sint

     

    25 jan,    Lotus Brown             klas 4
    27 jan.    Jinze Posthumus      klas 2
    30 jan.    Solano Da Silva        klas 3
    31 jan.    Floortje Harmsen      klas 1
    31 jan.    Jelle Hoogstraat       klas 5
    Van harte gefeliciteerd en een fine dat!

    18 jan.    Mason Smith            klas 4
    20 jan.    Hannah Tiemens       klas 3
    22 jan.    Elijh Bosman            klas Gerty
    22 jan.    Ewout Meijerink        klas 2
    Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

    11 jan.    Hadewijch de Wit  klas 2
    12 jan.    Noa Brouwer         klas 6
    12 jan.    Jade Meulhof        klas Karin / Pauline
    15 jan.    Fiene de Rooij       klas 5
    16 jan.    Merijn Lankreijer    klas 6
    17 jan.    Lena Kater            klas 4
    Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

    21 dec       Noa Spaargaren           klas 5
    23 dec.      Dieks Overweg             klas Gerda
    24 dec.      Deva Baan                   klas 2
    25 dec.      Lena Kellner                 klas 1
    28 dec.      Mitch Zuidema              klas 1
    29 dec.      Guusje van den Berg     klas Gerty
    29 dec,     Fenna Jansen                klas Gerda
    30 dec.     Mus Huis in T Veld         klas Gerty
    3 jan.       Jonneke Bron                 klas 6
    3 jan.       Marlijn Creemer              klas 6
    Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!

    Vanaf januari 2021 gaat Gastouderbureau Christoforus van start!

    Met Gastouderbureau Christoforus kan er, naast de opvang op locaties door Christoforus Kinderopvang,
    ook gastouderopvang geïnspireerd door inzichten en kennis uit de antroposofische pedagogiek worden geboden.
    Gastouderbureau Christoforus geeft tevens de mogelijkheid om mensen op wachtlijsten een alternatief te bieden.
    Daarnaast is er gastouderopvang mogelijk in plaatsen waar Christoforus Kinderopvang nu nog niet actief is.

    De gastouders die samenwerken met Gastouderbureau Christoforus bieden een kind een warme, liefdevolle en
    uitnodigende omgeving waarin het kind in zijn eigen tempo de wereld mag ontdekken en zich kan ontwikkelen.
    Natuurbeleving, vrij spel en gezonde voeding spelen een grote rol.

    De gastouder ontvangt naast de administratieve ondersteuning van Gastouderbureau Christoforus ook
    pedagogische en antroposofische begeleiding in de vorm van workshops en cursussen en/of de inzet
    van de pedagogisch coach die verbonden is aan Christoforus Kinderopvang.

    Aangezien het kind een aantal dagen of dagdelen per week bij de gastouder doorbrengt, staat in het
    contact tussen gastouder en vraagouder wederzijds respect en vertrouwen, openheid en betrokkenheid voorop.

    Mocht je op zoek zijn naar een gastouder, interesse hebben om als gastouder samen te werken met
    Gastouderbureau Christoforus of gewoon meer informatie willen, dan kan je contact opnemen met Kim de Weerd (management@christoforuskinderopvang.nl).

     

    Met vriendelijke groet,

    Kim de Weerd

    Algemeen manager

     

     

    14 dec.      Broes Bouwhuis     klas 2
    17 dec.      Franka Bos             klas 2
    17 dec.      Mayra Octavio        klas 4
    17 dec.      Amani Wirsiy           klas 1
    18 dec.      Davide Bouwhuis    klas 1
    18 dec.      Yara Hoeksema      klas 1
    Van harte gefeliciteerd en een fijne dag!